Zakres treści programowych:
Dojrzewanie psychiczne: pierwsza miłość, pierwsza przyjaźń, wprowadzenie pojęcia asertywność.
Cele nauczania:
a) wiadomości: uczeń, zna pojęcia takie jak: miłość, pierwsza miłość, przyjaźń oraz asertywność.
b) umiejętności :uczeń, umie wykorzystać swoją wiedzę w życiu codziennym, uczeń, umie wymienić cechy dobrego przyjaciela,
c) postawy: uczeń, doskonali właściwą komunikacje w zespole klasowym oraz pracę z podręcznikiem
Metody i formy pracy:
Pogadanka połączona z pracą z podręcznikiem, burza mózgów, dyskusja.
Środki dydaktyczne: podręcznik, zeszyt ćwiczeń, serca wycięte z kolorowego papieru, karteczki z opisem sytuacji kształtujących postawę asertywności,
Literatura : Tajemnice przyrody. Podręcznik dla klasy 4. Maria Marko- Worłowska, Feliks Szlajfer, Joanna Stawarz, wydawnictwo Nowa Era.
Plan i rozmieszczenie w czasie:
– czynności organizacyjne ( 3 minuty)
– powtórzenie wiadomości z lekcji poprzedniej ( 5 minut)
– opracowanie nowego tematu: Porozmawiajmy o przyjaźni, miłości i asertywności. (30 minut)
– podsumowanie ( 5 minut)
– zadanie pracy domowej (2 minuty)
Tok lekcji:
Po wykonaniu czynności organizacyjnych i krótkim przypomnieniu wiadomości z lekcji poprzedniej prowadzący przechodzi do omówienia nowego tematu, który brzmi: Porozmawiajmy o przyjaźni, miłości i asertywności. Uczniowie notują go w zeszycie przedmiotowym. Prowadzący zadaje uczniom pytanie: Jakimi cechami powinien charakteryzować się dobry przyjaciel? Uczniowie zapisują na tablicy swoje propozycje. Prowadzący oczekuje od uczniów między innymi takich cech wypisanych na tablicy:
– powinien być koleżeński, nie powinien przeklinać,
– nie powinien pić alkoholu, nie powinien palić papierosów,
– powinien pomagać w rozwiązywaniu problemów, powinien być szczery,
– powinien być bezinteresowny, powinien być prawdomówny
Prowadzący po wymienieniu przez uczniów cech jakimi powinien się charakteryzować dobry przyjaciel dzieli klasę na grupy 4- osobowe. Rozdaje grupą karteczki z różnymi przymiotnikami. Zadaniem uczniów jest wybranie tylko tych, które najlepiej charakteryzują przyjaźń. Prowadzący na wykonanie tego ćwiczenia przeznacza 1 minutę.
SZCZERY/ POMOCNY/ GRUBY/ MIŁY/ ODWAŻNY/ SILNY/ KOLEŻEŃSKI/ BEZINERESOWNY/ AGRESYWNY/ TROSKLIWY/ ŻYCZLIWY/ HAŁAŚLIWY/ DYSKRETNY/ DUMNY/ WRAŻLIWY/ RADOSNY/ NIESZCZERY/ OTWARTY/ ZAZDROSNY/ MAŁY/ KŁÓTLIWY
Po upływie wyznaczonego czasu prowadzący przechodzi do wspólnego omówienia i wybrania poprawnych odpowiedzi. Prowadzący oczekuje od uczniów następujących zaznaczeń:
SZCZERY/ POMOCNY/ GRUBY/ MIŁY/ ODWAŻNY/ SILNY/ KOLEŻEŃSKI/ BEZINTERESOWNY/ AGRESYWNY/ TROSKLIWY/ ŻYCZLIWY/ HAŁAŚLIWY/ DYSKRETNY/ DUMNY/ WRAŻLIWY/ RADOSNY/ NIESZCZERY/ OTWARTY/ ZAZDROSNY/ MAŁY/ KŁÓTLIWY
Po wspólnym omówieniu ćwiczenia prowadzący przechodzi do kolejnego zagadnienia lekcji:. zapisuje na tablicy słowo MIŁOŚĆ. Uczniowie samodzielnie na karteczkach zapisują swoje skojarzenia związane z tym słowem takie jak: dziewczyna, zazdrość, rodzina, chłopak, dziadkowie, kobieta, rodzeństwo, mężczyzna, macierzyństwo, pocałunek, dom, seks, serce, mąż, żona. Po wypisaniu przez uczniów prowadzący kieruje do nich pytanie: Co jest symbolem miłości? Oczekuje od uczniów odpowiedzi, iż jest to serce. Następnie prowadzący rozdaje uczniom serca i mówi że ich zadaniem będzie rozcięcie ich wzdłuż linii łamanej i jedną część żeby zostawili sobie a drugą dali osobie którą bardzo lubią (załącznik nr.1).
Po wykonaniu przez uczniów zadania prowadzący przechodzi do wyjaśnienia i podania definicji asertywności. Mówi uczniom: Asertywność – to umiejętność otwartego zdecydowanego wyrażania swoich uczuć, opinii. Następnie prowadzący czyta uczniom z podręcznika fragment zatytułowany „niebezpieczne doświadczenia”.W celu lepszego zrozumienia definicji asertywności prowadzący dzieli klasę na 4 grupy i rozdaje im następujące scenki:
- Twoja koleżanka namawia Cię, żebyście poszły na wagary w dniu kiedy ty masz ważny sprawdzian z matematyki.
Jak się zachowasz? Co odpowiesz? Uzasadnienie
- Twój kolega częstuje Cię nie znanymi cukierkami. Masz podejrzenie, że mogą one zawierać niewielką ilość narkotyków.
Jak się zachowasz? Co odpowiesz? Uzasadnienie
- Twój młodszy kolega prosi Cię abyś kupił w sklepie papierosy.
Jak się zachowasz? Co odpowiesz? Uzasadnienie
- Twój kolega przynosi do szkoły gazetę zawierającą nie odpowiednią treść (gazeta dla dorosłych). Zaprasza Cie do wspólnego oglądania.
Jak się zachowasz? – Co odpowiesz? Uzasadnienie
Po wykonaniu ćwiczenia i wspólnym przeanalizowaniu scenek prowadzący przechodzi do powtórzenia i utrwalenia wiadomości oraz zadaje zadanie domowe. Napisz jakie cechy Twoim zdaniem powinien mieć prawdziwy przyjaciel.
***
Edyta