Temat: „Miłość jest najpiękniejszą religią…”
Cele edukacyjne:
Uczeń:
– zna różne typy miłości , rozumie ich znaczenie i sens, przyporządkowuje im odpowiednie przykłady pochodzące z różnych dziedzin sztuki;
– na podstawie omawianych utworów potrafi wskazać cechy prawdziwej miłości;
– odnajduje w Biblii wskazany fragment;
– określa funkcje wskazanych środków poetyckich;
– zajmuje stanowisko i uzasadnia swój wybór;
– rozumie metaforyczne przesłanie utworu;
– snuje refleksje na temat miłości;
– integruje treści przedmiotowe – język polski z religią;
– na podstawie omawianych utworów podaje cechy hymnu i pieśni;
– dokonuje hierarchii wartości wpisanych w pojęcie „miłość”.
– przywołuje w swojej pamięci postać największego autorytetu naszych czasów — Jana Pawła II.
Metody i formy pracy:
burza mózgów, technika myślenia twórczego, graffiti, praca z tekstem, praca w grupach, metoda problemowa, wybór z propozycji, hierarchia priorytetów.
Środki dydaktyczne:
Fragment oratorium „ Tu es Petrus” – „Niech mówią, że to nie jest miłość”, muzyczna wersja fragmentu „Pieśni nad pieśniami” i „Hymnu o miłości”, „Pismo Święte Nowego Testamentu”, tekst fragmentu „Pieśni nad pieśniami”(Pnp8,6-7b), płyta CD — „ Jan Paweł II do rodaków. Wybór wypowiedzi Ojca Świętego z pielgrzymek do ojczyzny 1979 — 99”, karty pracy ( zał. nr1,2,3,4 i 5).
Przebieg lekcji:
ZAANGAŻOWANIE:
- Lekcję rozpoczynamy od wysłuchania oratorium pt. „Niech mówią, że to nie jest miłość”, które wprowadzi uczniów w klimat rozważań poświęconych miłości.
- Uczniowie na podstawie wysłuchanego utworu odgadują tematykę zajęć (zapis tematu lekcji).
- Aby wzbudzić zainteresowanie uczniów, prosimy o podanie skojarzeń do wyrazu „miłość” (burza mózgów)
- Kolejne zadanie przeznaczone jest do pracy w grupach: każdy zespół ma wybrać z zapisanych na tablicy propozycji sześć, jego zdaniem najważniejszych, określeń miłości. Następnie umieszcza je na piramidzie miłości (zał. nr 1- hierarchia priorytetów).
- Po wykonaniu zadania następuje prezentacja i posumowanie.
- Uczniowie, na podstawie podanych wcześniej skojarzeń, wyróżniają różne typy miłości, np.: miłość Boga do człowieka, miłość rodzicielska, miłość kobiety i mężczyzny i inne.
BADANIE I PRZEKSZTAŁCANIE:
- W celu stworzenia sytuacji problemowej pytamy, który z rodzajów miłości jest najbliższy idealnej miłości Boga i dlaczego?
- Następnie uczniowie otrzymują kartę pracy (zał. nr 2 – praca w grupach).
- Po wykonaniu zadania następuje prezentacja wyników.
- Nauczyciel informuje, że temat przewodni lekcji — miłość, zgłębiony będzie na podstawie dwóch fragmentów Pisma Świętego: Stary Testament — „Pieśń nad pieśniami” (Pnp 8, 6-7b), Nowy Testament — „Hymn o miłości” (1Kor 13, 1-13).
ANALIZA I INTERPRETACJA TEKSTU – PIEŚNI NAD PIEŚNIAMI
- Uczniowie wysłuchują muzycznej wersji fragmentu „Pieśni nad pieśniami”, śledząc tekst na otrzymanych wcześniej kartkach (zał. nr 3).
- Pracując z tekstem źródłowym, odpowiadają na pytania:
– Do czego została porównana miłość?
– O czym to świadczy?
– Które fragmenty mówią o sile i potędze miłości?
– Wskażcie w tym fragmencie środki poetyckie. Nazwijcie je i powiedzcie, jaką pełnią funkcję.
– Odwołując się do omawianego utworu, przypomnij cechy pieśni.
ANALIZA I INTERPRETACJA TEKSTU – HYMN O MIŁOŚCI
- Uczniowie doskonalą umiejętność wyszukiwania tekstów biblijnych, samodzielnie odnajdując wskazany fragment w „Piśmie Świętym’. Następnie wysłuchują muzycznej wersji „Hymnu o miłości” w wykonaniu Antoniny Krzysztoń.
- Pracując z tekstem źródłowym, wykonują zadania:
– Podają autora „Hymnu o miłości”, udowadniają, że tekst jest hymnem.
– Otrzymują karty pracy — grupa I, II, III — (zał. nr 4), grupa IV, V, VI — (zał. nr 5).
– Następnie prezentują efekty swojej pracy, które zapisują w formie tabeli na tablicy, później do zeszytów.
– Kolejne polecenie dotyczy nazwania środka poetyckiego (personifikacji), który we wskazanym fragmencie (1Kor 13, 4-7) posłużył autorowi do scharakteryzowania miłości.
– Uczniowie wybierają, ich zdaniem, najważniejszą cechę miłości, uzasadniają swój wybór, a następnie odczytują wybrany przez siebie wiersz, zastępując słowo miłość swoim imieniem. Każdy taką deklarację wpisuje kolorem do zeszytu.
PODSUMOWANIE
Podsumowaniem lekcji są słowa Ojca Świętego podkreślające rolę miłości w życiu człowieka.
REFLEKSJA
- Lekcja kończy się osobistą refleksją uczniów polegającą na uzupełnieniu karty pracy (zał. nr 6).
- Atmosferę podczas wykonywania tego zadania wzbogaca powtórnie odtworzony fragment oratorium „ Tu es Petrus”- „Niech mówią, że to nie jest miłość”.
- Chętni uczniowie prezentują własne propozycje dokończenia rozpoczętych zdań.
PRACA DOMOWA:
- Napisz kilka własnego autorstwa sentencji o miłości, która wszystko przetrzyma i nigdy nie ustaje.
- Które z poznanych na dzisiejszej lekcji określeń miłości jest mi najbliższe i dlaczego?
Opracowały : Ewa Jabłońska- nauczyciel religii i Halina Komorska- nauczyciel języka polskiego
Gimnazjum nr 3 im. Marii Konopnickiej w Ciechanowie
Z A Ł Ą C Z N I K I
Nr 1: rysunek trójkąta ostrokątnego podzielony od podstawy ku górze na 6 równej szerokości pasów. Pola trójkąta numerowane są od wierzchołka do podstawy cyframi od 1 do 6. Od góry obok cyfr umieszczone są kolejno litery tworzące słowo „miłość”.
Nr 2: Do podanych typów miłości przyporządkuj odpowiednie przykłady pochodzące z różnych dziedzin sztuki.
Grechuta „ Będziesz moją panią”
Abraham i jego syn Izaak
miłość rodzicielska „Antygona”
miłość do ojczyzny „Romeo i Julia”
miłość Boga do człowieka „Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie”
miłość kobiety i mężczyzny „Przypowieść o synu marnotrawnym”
miłość między rodzeństwem „Bitwa pod Grunwaldem”
miłość do bliźniego
„Kamienie na szaniec”
miłość człowieka do Boga
„Litwo, ojczyzno moja…”
St. Sojka „Tolerancja”
Orfeusz i Eurydyka
Anioł “Pieta”
Kochanowski “Treny’
śmierć Chrystusa na krzyżu
Nr 3.
Pieśń nad Pieśniami — Pnp 8, 6-7b
Połóż mię jak pieczęć na twoim sercu,
Jak pieczęć na twoim ramieniu
Bo jak śmierć potężna jest miłość
A zazdrość jej nie przejednana jak Szeol.
Żar jej to żar ognia
Płomień Pański
Wody wielkie nie zdołają ugasić miłości,
Nie zatopią jej rzeki
Nr 4. Polecenie:(gr. I., II, III ) Jakie cechy, wg św. Pawła, powinna posiadać prawdziwa miłość?
Nr 5 Polecenie:(gr. IV, V, VI ) Jakie ludzkie postawy i zachowania miłość wykluczają?
Nr 6. Dokończ rozpoczęte myśli:
Miłość, ponieważ …
Miłość, pomimo …
Miłość, bo …
Ewa Jabłońska, Halina Komorska Gimnazjum nr 3 im. Marii Konopnickiej w Ciechanowie