Żeby godziny wychowawcze nie były nudne

Żeby godziny wychowawcze nie były nudne

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą e-booka dla nauczyciela z naszej serii Wirtualna Biblioteczka Wychowawcy: „Żeby godziny wychowawcze nie były nudne…”

A czasami są nudne, potwierdzają to zarówno uczniowie, jak i nauczyciele. Jeśli chcesz przeczytać opinie z uczniowskich blogów, wejdź na tę stronę.

„Żeby godziny wychowawcze nie były nudne”” to książka omawiająca sposoby na poznanie się, polubienie i integrację. W e-booku znajdziesz blisko 100 zabaw i ćwiczeń integracyjnych dla Twojej klasy.

 

Cena e-booka (PDF): 19.50 zł brutto

E-book to elektroniczna książka dostępna w postaci odpowiednio przygotowanych plików gotowych do pobrania, zapisania na komputerze lub wydrukowania. Nasz e-book jest wydany w postaci plików komputerowych w formacie PDF i można go otworzyć w darmowym programie Acrobat Reader. Program można ściągnąć tutaj.

 

Dlaczego warto skorzystać z naszej oferty ebooków?

– niższa cena niż w wersji drukowanej
– brak kosztów przesyłki
– możliwość zapisania na dysku, CD lub wydruku
– duży wybór zabaw i ćwiczeń na godziny wychowawcze

 

Proponowany pakiet zajęć integracyjnych „Żeby godziny wychowawcze nie były nudne…” zawiera kilkadziesiąt opisów sprawdzonych zabaw i ćwiczeń, które mogą ułatwić nauczycielowi integrację grupy. Zajęcia te mogą być prowadzone w każdej grupie niezależnie od tego jak długo uczniowie się znają. Oprócz kilku zajęć dla typowo „nowych” grup np. dotyczących poznawania swoich imion, całą resztę propozycji można wykorzystać w każdej – nawet już zintegrowanej grupie.

 

Liczba stron: 27

PRZEJDŹ DO SKLEPU

 

FRAGMENT KSIĄŻKI:

1. Wstęp. Integracja grupy

„Ludzie są tacy, jacy są: nie zawsze chodzi o to, aby ich zmieniać, lecz o to, aby ich poznawać”

 

W pracy nauczyciela cyklicznie pojawiają się momenty, kiedy dostaje pod opiekę nieznaną grupę dzieci czy młodzieży – nową klasę. Nie znamy tych młodych ludzi i oni nie znają nas. Mamy do wyboru podjęcie aktywności na drodze poznawania, np. przez wprowadzenie zajęć integracyjnych lub długie poznawanie poprzez obserwację zachowań na godzinach wychowawczych i zajęciach, które jako wychowawcy prowadzimy. Szybciej poznamy uczniów, jeśli uczymy np. języka polskiego lub matematyki, zaś proces poznawczy będzie o wiele dłuższy, gdy uczymy chemii lub biologii (mała ilość godzin tych przedmiotów w siatce godzinowej szkoły).
Jeśli godziny wychowawcze przebiegają stereotypowo: sprawy bieżące, usprawiedliwienia, porządkowanie pracowni lub na zasadzie: posiedźcie sobie, tylko żeby było cicho – to możliwość poznania uczniów i integracji grupy jest niewielka. Niezależnie od tego, jak często spotykamy się ze swoją klasą, warto stwarzać takie sytuacje, w których uczniowie między sobą i z nauczycielem poznają się lepiej. Dobrym czasem na tego rodzaju działania jest godzina wychowawcza, ale nie tylko — mogą to być lekcje przedmiotowe, na których możemy wygospodarować krótki czas na zabawę integracyjną.

 

Wprowadzi to element relaksacyjny, odprężający. Jeśli zdecydujemy się na przeprowadzenie takich zajęć na lekcji przedmiotu jako przerywnika, nie bójmy się wypaść z roli poważnego belfra. Na pewno nie grozi nam upadek autorytetu. Niezależnie od tego, na jakich zajęciach wprowadzamy zabawy, należy pamiętać o zasadach, które pomogą nam nawiązać autentyczny kontakt z uczniami.

 

Oto kilka rad:

zwracaj się do uczniów po imieniu – jeśli masz kłopot z zapamiętaniem imion, poproś o wizytówki na ławce z imieniem ucznia lub wybierz jedną z zabaw, pozwalającą szybciej nauczyć się imion
nie zmuszaj do mówienia
nie komentuj wypowiedzi
pozwól uczniowi na odmowę uczestniczenia w zadaniu
pilnuj czasu zajęć
zwracaj uwagę na komunikaty zwrotne płynące od uczestników
zaakceptuj zmiany tematyki czy scenariusza zajęć, jeśli taką wolę wyrażą uczniowie
podsumuj zajęcia poprzez wyciągniecie wniosków
baw się razem z uczniami

 

Każdy człowiek ma potrzebę poczucia przynależności do grupy: rodziny, przyjaciół, zespołu, w którym pracuje lub uczy się. Pragnie być zauważony, akceptowany i ceniony przez innych. Jeśli potrzeby te są niezaspokojone, czuje się odrzucony, osamotniony, maleje jego poczucie wartości.

 

Szczególnie młodzi ludzie pragną być z innymi, uczestniczyć we wspólnych działaniach, mieć poczucie przynależności do grupy oraz przekonanie, że jego bycie w grupie ma sens.

Administrator

Masz pytanie? Napisz do nas na wychowanie@wychowanie.pl

Dodaj komentarz

Wprowadź komentarz
Please enter your name.
Please enter your email address.
Proszę wprowadzić prawidłowy adres email.