Scenariusz sytuacji edukacyjno-terapeutycznej przeprowadzonej w grupie dzieci od 4 do 8 lat (przedszkole specjalne)
Temat: Zabawy muzyczno -ruchowo-manualne z wykorzystaniem różnorodnych materiałów.
CELE OGÓLNE:
- Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
CELE OPERACYJNE – dziecko potrafi( samodzielnie lub z pomocą):
Ad)1 – falować papierem przed sobą i nad głową,
– podrzucić papier,
– zgnieść papier w kule,
– wyjąc papierową kule spod bluzki,
– „rozprasować” papier ręka,
– klepać rękami o papier,
– drzeć papier,
– rzucić balon,
– uderzać otwartymi dłońmi o balon,
– dobiec do krzesełka,
– rzucić papierową kulą,
– odciskać palec moczony w paście do zębów wewnątrz konturu.
METODY: elementy metod:
– kierowania własną działalnością dziecka,
– F. Affolter,
– objaśnienia i instrukcje,
– wiązania ruchu z muzyką i rytmem.
FORMY ORGANIZACYJNE:
– praca indywidualna,
– praca w parach,
– praca z całą grupą.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: białe balony, białe arkusze papieru pakowego, kule z białego papieru, kasety magnetofonowe z nagraniami, krzesełko, drewniane łyżki, miska, pasta do zębów, kartony z narysowanymi bałwankami.
PRZEBIEG:
- Zabawa na powitanie: przekazanie balona po kole.
- Zabawa muzyczno-ruchowa przy muzyce z wykorzystaniem dużych arkuszy białego papieru pakowego:
– falowanie papierem przed sobą i nad głowa,
– podrzucanie papieru.
– zabawy manipulacyjne papierem: zgniatanie papieru w kulę, chowanie kuli pod bluzkę i wyjmowanie jej, „rozprasowywanie” kuli, przesuwanie rąk po papierze w górę i w dół, na boki, klepanie rękami o papier, darcie papieru, podrzucanie skrawków w górę,
– zbieranie skrawków i wkładanie ich do miski.
3. Zabawa orientacyjno – porządkowa: na muzykę rzucanie, kopanie balonów, na pauzę siad na dywanie z balonem.
4. Zabawa rytmiczna przy muzyce instrumentalnej: uderzanie otwartymi dłońmi o balon.
5. Zabawy ruchowe:
– bieg do krzesełka z papierowymi kulami, zabranie jednej kuli i powrót na miejsce,
– przejście z kulą na drewnianej łyżce do krzesełka i powrót na miejsce,
– rzucanie kulą do dużego pojemnika.
6. Odciskanie palców moczonych w paście do zębów wewnątrz konturu bałwanka narysowanego na czarnym kartonie.
7. Czynności samoobsługowe związane z myciem rąk: odkręcanie kranu w umywalce, namydlanie dłoni mydłem, opłukiwanie pod strumieniem wody, zakręcanie kranu, osuszanie rąk ręcznikiem.
8. Zakończenie zajęć, podziękowanie dzieciom za wspólna zabawę, nagrodzenie chrupkiem.
Dagmara Zbonikowska