Dzisiejsze problemy nauczycieli z pracą zdalną z uczniami. Nie mamy ogólnie dostępnych programów do e-nauczania. Nie wiemy, czy każdy nasz uczeń ma swobodny dostęp do komputera i przede wszystkim sieci internetowej, a tu nagle musimy odnaleźć się w rzeczywistości nauczania w czasie epidemii.
Podamy dziś przykład biologii, a także wychowania do życia w rodzinie w szkole podstawowej. Oba te przedmioty mają ze sobą bardzo dużo wspólnego.
Zacznijmy od biologii. Załóżmy, że już mamy ucznia, z którym „złapaliśmy kontakt” na messengerze lub jesteśmy w tej szczęśliwej sytuacji, że nasza szkoła ma e-dziennik. Jeśli tak, to już możemy zacząć „nauczanie”. Jest tu cudzysłów, bo to nie będzie prawdziwe nauczanie. Daleka też sprawa do zdalnego nauczania. Ale będzie to jakaś namiastka. Musimy jakoś dotrwać… Może nawet do końca roku szkolnego.
Trzeba byłoby jakoś uatrakcyjnić to nasze „nauczanie”. Podawanie tylko stron z podręcznika będzie bardzo nudne i raczej mało efektywne na dłuższą metę.
Można raz czy dwa posłużyć się tematem z podręcznika, ale warto, by było to przedstawione ciekawiej. A wiemy, że obraz może trafić lepiej do uczniów niż tylko przeczytany tekst.
Dobrze jest sobie pomóc, a tak naprawdę uczniom – filmami i prezentacjami. Ucząc biologii, jesteśmy naprawdę w szczęśliwej sytuacji, bo ich wybór jest w internecie ogromny. Jednak naszym zadaniem jest przeszukać te zasoby i dokonać odpowiedniego wyboru.
Załóżmy, że w klasie VI zakończyliśmy właśnie temat „Płazy”, bo zapewne większość z nas biologów będzie na tym etapie.
Kolejny temat to gady. Niech będzie to: Gady. Kręgowce, które opanowały ląd.
I tu proponujemy różne rozwiązania. Można skorzystać z dostępnych prezentacji, a można też z e-podręcznika:
Wysyłamy do uczniów (naszymi kanałami) informacje:
Obejrzyj prezentację https://slideplayer.pl/slide/835681/
lub
Zapoznaj się z rozdziałem: gady – mistrzowie przetrwania
i odpowiedz na pytania:
I tu podajemy takie pytania, jakie chcemy.
Byle nie za dużo!
Podajemy nasz adres mailowy, określamy czas, w którym uczniowie mają nam przesłać odpowiedzi i… czekamy na odpowiedzi. Sprawdzamy, a potem zaliczamy. Poniżej przykład kolejnej lekcji:
Płazy i gady – podsumowanie
Obejrzyj filmy:
i wypisz w punktach, jakich nowych informacji dowiedziałeś się o płazach i gadach na podstawie tych filmów.
A na kolejny tydzień może zaproponujemy:
Śladami dinozaurów
Napisz kilka ciekawych informacji, które uzyskałeś/uzyskałaś po obejrzeniu tego filmu:
Drogi nauczycielu. Pamiętaj, że sytuacja, w której się znalazłeś, jest o wiele trudniejsza dla Twojego ucznia.
Więc nie zadawaj mu zbyt dużo!